Skip to main content

The Nostalgia Train of Malang Stoomtram Maatschappij


The railway line in Indonesia is the oldest in Asia after India. The line was almost largely created in the period of Dutch colonialism in Indonesia. Not only connecting between cities, railway line also connects the region. One example is in Malang.

In Malang, in the Dutch period there used to be plenty of tram lines. The path connects several regions in Malang, Tumpang, Gondanglegi, Dampit, and Turen. The track is under the management of Malang Stoomtram Maatschappij or abbreviated as MSM who had in Malang Jagalan Station (now inactive). Although not the main station, but the station Jagalan can be regarded as the center of the MSM.

While the MSM itself centered in Blimbing Station, on the two branching rail stations are each heading to Station Ferns and Jagalan Station.

MSM as a private company established on November 14, 1897 represents the association of a tram with KSM (Kediri Stoomtram Maatschappij) which operate tremnya stretch Kediri - Pare - Djombang and surroundings. After obtaining a concession from the government of the Dutch East Indies, the MS immediately build tremnya path. However, due to limited funds, the construction was done gradually throughout the new track could be completed in 1908. In total, there are 85 km tram line built. Distance and Opening of Tram Line MS:

  • Station Malang - Bululawang station (11 km), opened 14 November 1897.
  • Bululawang station - Gondanglegi station (12 km), opened February 4, 1898.
  • Gondanglegi station - Talok station (7 km), opened 9 September 1898.
  • Talok station - Dampit station (8 km), opened January 14, 1899.
  • Gondanglegi station - Kepanjen station (17 km), opened June 10, 1900.
  • Overlapping stations - Singosari station (23 km), opened 27 April 1901.
  • Station Malang - Blimbing Station (6 km), opened February 15, 1903.
  • Sedayu station - Turen station (1 km), opened 25 September 1908.

Trams are used to transport agricultural products, especially sugar cane into areas that dikehandaki. In addition to agriculture, the tram is also used to carry passengers to the district of Malang. MSM is also connected to the station Malang who was held by the SS (Staatsspoorwegen) connecting trains between regions.

In the 1980s, MSM has been inactive back because it is said to compete with other transportation modes. Moreover, MSM founded by the Dutch also inactive.

The rest of the existence of a tram line in Malang still be seen, one of which is the path that is in the building formerly used by the station Jagalan [Kidul Market], the line is now commonly used to transport fuel in the Depot Pertamina Jl Halmahera to be taken to another area because this path can penetrate to areas Kotalama.

Of searches done by co-author on the blog memoirs country boy. Obtain information about the tram train Malang in German language forum http://www.drehscheibe-foren.de lot of the information obtained in the form of photographs or maps MSM path.

Comments

Popular posts from this blog

Geschiedenis van Malang stadhuis in het Nederlandse koloniale tijdperk

Voor 1914 Malang is nog steeds een deel van het gebied van ingezetenschap van Pasuruan en Malang is de hoogste autoriteit van de assistent-resident en zijn kantoor is gevestigd in het zuiden Square (nu het kantoor van het ministerie van Financiën). Na Malang zijn status verhoogd naar Gemeente (de stedelijke overheid) 1 april 1914, de stad Malang recht om hun eigen gebieden, geleid door een Burgemeester (burgemeester) regeren. Oorspronkelijk burgemeesterschap werd gehouden door de assistent-resident tot 1918 New 1919 de eerste burgemeester van Malang heeft HI Bussemaker, die nam de post tot 1929. Hoewel de burgemeester is benoemd, maar tot 1926 de stad Malang nog steeds niet over een permanent stad hebben hal kantoor. De reden voor de vorming van een nieuwe regering centrumgebied maakt de stad (Gemeente) maakte de tweede stad uitbreidingsplan (Bouwplan II), die werd besloten op 26 april 1920. Het gebied wordt genoemd als Gouverneur-Generaalbuurt. Het plan werd pas uitgevoerd in 19...

Kota Batu is een stad in Oost-Java provincie van Indonesië

Batu (Indonesisch: Kota Batu, steen stad) of officieel Kota Batu is een stad in Oost-Java provincie van Indonesië. Het ligt op ongeveer 20 km ten noordwesten van Malang. Vroeger was het een deel van Malang Regency; maar in 2001, Batu werd een onafhankelijke stad gelegaliseerd door Wet No 11 van 2001, toen het een onafhankelijke gemeentelijke stad met een eigen burgemeester en raad werd. Een populatie van 190.000 mensen, het ligt op de zuidelijke hellingen van Gunung Welirang. De bevolking bestaat grotendeels uit Javanen. De stad was vroeger een recreatie plaats voor de Nederlandse koloniale officieren in het Nederlandse koloniale gebied (vóór 1945). Batu betekent rots in Indonesisch. De stad Batu ligt op een helling van een aantal bergen. De meest prominente van de bergen zijn Mount Anjasmoro (2277 m), Mount Arjuno (3339 m), Mount Welirang (3156 m), Mount Banyak (1306 m), Mount Kawi (2551 m), Mount Panderman (2045 m), Mount Semeru (3,676 m) en Mount Wukir (335 m). Batu is een...

Ijen Boulevard (Ijen Straat) in Malang

A pretty street with palm trees and a garden in the middle. The sentence may be used by many people to describe the condition of Ijen roads in the city of Malang. One cause of the title as a beautiful city and beautiful for no other Malang obtained thanks to the way this one. As a region that is a landmark for the city of Malang, the Ijen is one of the places visited or simply bypassed by tourists when this city. The beauty of this path to grow perfect with some points that can be used to relax and take pictures. Since it was first built, the title as a beautiful street never escape from this place. Ijen street itself is a masterpiece of a Dutch architect who is quite famous, Ir Thomas Karsten. With regard beauty as well as connectivity with other parts of the city, Karsten began designing road Ijen as a luxury residential area for many officials. Development of this area was conducted by Karsten in 1935 with the appropriate city planning until 1960. Shape their own way made ...